De corporate communicatiesites: de Belgische achterstand op Europa groeit /

De corporate communicatiesites: de Belgische achterstand op Europa groeit

 De corporate communicatiesites:  de Belgische achterstand op Europa groeit

Dankzij verschillende studies weten we waar we staan op het vlak van digitalisering van ondernemingen. Hier gaan we dieper in op de corporate communicatie van ondernemingen. 

Rangschikking van digitale communicatie

In zijn editie van 2015-2016 heeft het Zweedse studiebureau Comprend een vernieuwde rangschikking gepubliceerd van websites en activiteiten in digitale communicatie van 803 ondernemingen in 36 landen.

Dit onderzoek berekent in welke mate de digitale communicatie van ondernemingen voldoet aan de verwachtingen van analisten, zakenjournalisten, investeerders of de arbeidsmarkt.

Doelstellingen en ontbrekende financiële resultaten 

De gemiddelde score van de 500 grootste Europese bedrijven is gestegen, terwijl de score van Belgische bedrijfswebsites lichtjes is gedaald in vergelijking met de voorgaande editie. (Het is de 19e berekening van Comprend).

Dit jaar stonden 11 Belgische bedrijven in de rangschikking (in een lijst van 500 sites opgemaakt door Financial Times Europe). De gemiddelde score van deze 11 bedrijven is 37,7 (nog 38,1 een jaar eerder), terwijl het gemiddelde van de 500 ondernemingen 41,0 (39,6) bedroeg.

Zoals bij de meeste Europese bedrijven is de belangrijkste zwakte bij Belgische bedrijven de ‘Investors Relationship Information’. Maar 2 van de 11 ondernemingen documenteert een historiek van de investeringen, en maar één onderneming heeft duidelijk informatie over de doelstellingen van zijn investeerders.

De kampioenen lopen ver vooruit op Belgische ondernemingen

Als gemiddelde scores een tendens aantonen, dan maken de prestaties van de beste ondernemingen in de rangschikking ook iets duidelijk:

De best presterende onderneming van Finland, KESKO, heeft een totale score van 87,5% 

De best presterende onderneming van Nederland, DSM, heeft een totale score van 72%

De best presterende onderneming van Frankrijk, MICHELIN, heeft een score van 61,4%

De best presterende onderneming van België, KBC, heeft een score van 46,4%

 

Groeit de achterstand bij de bedrijfscommunicatie, of bij de digitalisering van de ondernemingen? Waarschijnlijk beiden. Problemen met (goede) communicatie gaan vaak gepaard met de bewustmaking voor de nodige investeringen in nieuwe technologieën.

Andere maatregelen, bijvoorbeeld op het vlak van e-commerce, getuigen van de koele houding van Belgische beleidsmakers tegenover de digitalisering van ondernemingen.