Digitale transformatie… wie heeft het monster gezien? /

Digitale transformatie… wie heeft het monster gezien?

Waarom is de digitale transformatie verwant aan het monster van Loch Ness? Sommigen hebben het gezien, anderen hebben er een glimp van opgevangen en nog anderen hebben het beest benaderd.  Iedereen was er bang voor: van managers tot medewerkers die er de toekomstige gebruikers van zullen zijn (slachtoffers?).

 

Hoe meer het bedrijf een beroep doet op hoogwaardige consultants, zich informeert over het onderwerp op seminaries, of deze transformatie integreert in een transformatieplan met een ronkende naam, uitgerust met een 202.. hoe meer de angst en het gevoel van voorbijgestreefd te zijn toeneemt. Voeg er de integratie aan een wereldwijd en samenhangend IT-plan op alle niveaus van het bedrijf aan toe om met zekerheid totale immobiliteit te bereiken. 

 

En wat als we de politiek van kleine stapjes opnieuw aanleerden? De dynamiek van (beperkte) projecten? De beperktecasestudy? Beginnend bij een departement: het begrijpen van haar stakeholders, haar processen, het beperkte aantal gebruikers van de tools, de functies gezocht met betrekking tot de "Business" van die afdeling. Op zoek gaan naar vereenvoudiging eerder dan volledigheid. 

 

Zonder te vergeten dat het toepassen van een digitale transformatie op een departement een globale visie op een businessplan echter niet uitsluit. Webontwikkelingstechnieken zijn vandaag modulair genoeg om vanaf het begin ' niet alles voorzien ' te hebben.

 

Een project van 3 tot max 6 maanden: via reflectie en ontwikkeling is iedereen in staat om het zich volledig eigen te maken. Vertrekken vanuit een geslaagd en welomschreven startblok, dat als waardevol voorbeeld kan dienen alvorens het verder te ontwikkelen. 

 

Bedrijven hebben fors geïnvesteerd in digitale klantenrelaties. Is het hetzelfde in hun relatie met andere stakeholders van het bedrijf? In eerste instantie hun medewerkers, maar ook hun distributienetwerk of hun leveranciers?

 

Zeker niet! 

 

Er is verwarring tussen “computertools” en webapplicaties, tussen controle en efficiëntie. 

 

De toekomst is web-based! Waarom? 

 

De gebruikerservaring is onvergelijkbaar: functionaliteit, leesbaarheid, het delen van informatie.

 

Efficiëntie als kardinale waarde sluit controle en rapportering niet uit. Webtools kunnen zelfs worden gekoppeld aan KPI-batterijen en de meest geavanceerde statistische berekeningen.

 

De medewerkers van het bedrijf aanvaarden het niet meer om binnen het bedrijf in digitale omgevingen te werken waar de gebruikerservaring onderpresteert in vergelijking met wat ze buiten het bedrijf kunnen vinden. De goed doordachte web-based applicatie is dus een motiverende factor voor de prestaties van het bedrijf.

 

Het bedrijf eigent zich haar eigen hulpmiddelen toe. Webontwikkeling is de eigendom van het bedrijf zonder de licentiecohort. De economie is meetbaar en maakt uitbreidingen en moduleringen mogelijk.

 

Is het noodzakelijk om te herhalen dat, zelfs als het web bedoeld is voor intern netwerkgebruik, het een universele taal blijft die overal, op elk moment en op alle apparaten verbinding mogelijk maakt.

 

De webtool integreert beter dan elke andere toepassing multimedia: video, geluid, podcasts, foto's, alle mogelijke links naar de buitenwereld.

 

Voor elke niet-boekhoudkundige toepassing zoals organisatie en planning, taakbeheer, coaching, training, informatie-uitwisseling, projectmanagement, Asset Management, databeheer, … legt het web zich vandaag en in de toekomst op. Het zal zich ook opleggen door zijn hoge gebruiksfrequentie en de tevredenheid die aan zijn gebruikers wordt geboden. Zal het klassieke intranet dit overleven? 

 

Ieder moet voor zichzelf uitmaken of hij/zij zich wil laten afschrikken door het monster of het perspectief in acht nemen van een vloeiende zee met nieuwe horizonten.

 

 

 

 


Handige links