UX. Wanneer design de digitale performantie verbetert

digital

UX, ja natuurlijk, dat kent toch iedereen?

 

Tuurlijk niet. UX staat voor User eXperience of gebruikerservaring.

Iedereen heeft het al ’s meegemaakt: een microgolfoven met een bedieningspaneel dat meer weg heeft van de cockpit van een Airbus A320. Of dat pijnlijk snijdende gevoel als je te lang een zware plastic boodschappenzak moet dragen. Als het gebruik van een product frustratie of ongemak bij de gebruiker veroorzaakt, dan spreken we van een slechte user experience.

 

En op het web?

 

Hetzelfde geldt voor een internetsite waarvan de navigatie niet ergonomisch is. De oorzaak: de pagina’s worden verkeerd getoond of er werd niet over het design nagedacht. Die slechte ervaring zet zich misschien ook verder bij een online aankoop, waarbij de verschillende stappen moeilijk te begrijpen en uit te voeren zijn? Het is soms moeilijk om de juiste tab te vinden om de gezochte informatie te bekomen. Als u werk wil maken van klantentrouw, dan moet u het design van uw internetpagina’s de nodige aandacht geven en deze vandaag de dag ook in eerste instantie voor mobile ontwerpen.

 

HEADER en UX

 

HEADER optimaliseert de user experience: we definiëren de behoeftes, de structuur, de visuele stijl en de functionaliteiten van uw site om zo het gebruikscomfort te verhogen. Dat doen we op basis van persona’s want de verwachtingen van klanten verschillen in functie van de gevoelens en de sites die ze bezoeken. De navigatie tussen de elementen van een site is tegelijk natuurlijk en intuïtief. De wireframes – waarbij de informatie hiërarchisch ingedeeld wordt – vormen de volgende stap bij het bouwen van uw site.

Ten slotte zal het functionele design de link tussen de inhoud en het design maken en alle interacties tussen de elementen van de site tonen. Het resultaat: de site is gemakkelijk in gebruik, vormt een coherent geheel en beantwoordt aan de verwachtingen van uw klanten.

 

Mooie dingen trekken de aandacht. De kwaliteit van het design levert hier een substantiële bijdrage, los van wat iemands persoonlijke voorkeuren zijn. UX heeft veel weg van industrieel design. Ook hier staan functionaliteit en efficiëntie centraal. Deze component maakt trouwens deel uit van alle grafische opleidingen, ongeacht de discipline.

 

 

Enkele cijfers:

  • 70%    van online ondernemingen faalt omwille van een slechte user experience.
  • 88%    van de consumenten zijn niet geneigd naar een site met een slechte user experience terug te keren.
  • 48%    van mensen die een slechte mobiele site hebben bezocht, vinden dat het bedrijf niet met hen begaan is.
  • -50%   dat is de gemiddelde tijd die je bij projectontwikkeling wint als je UX inschakelt.
  • 48%   van de mensen bevestigen dat het design van een website de meest doorslaggevende factor is om de geloofwaardigheid van een onderneming te beoordelen.   

 

Meer weten over deze cijfers

Wacht niet langer, boek online succes!


Useful links

Dit pagina delen