Employer Branding

Hoe kunt u het Grote Ontslag inlossen?

marketing - communicatie

Employer branding bestaat uit het werken aan de aantrekkelijkheid van het merk om toekomstige kandidaten aan te trekken. Het merk moet communiceren in een ander register dan dat van het verkopen van zijn producten of diensten. Dit type communicatie sluit natuurlijk dichtbij de "Corporate" actie aan.

Een hele reeks technieken kan worden gebruikt bij het opstellen en presenteren van advertenties, het verwijzen naar gespecialiseerde sites, de ontwikkeling van specifieke applicaties, rekruteringsplatforms op websites van bedrijven, campagnes op sociale netwerken, aanwezigheid op jobbeurzen, … Een bureau als HEADER kan uiteraard aan deze behoeften voldoen.

Op een moment dat het Grote Ontslag de Belgische markt nog niet echt heeft beïnvloed: we hebben het over 3,30% van de werknemers tussen januari en juni in een markt waar bepaalde sectoren moeite hebben om aan te werven, zal Employer Branding zoals deze vandaag uitgeoefend tegen de uitdaging opgewassen zijn?

Ja, als we de inhoud ervan opnieuw durven bekijken. De bedrijven hebben zich vaak beperkt tot het beschrijven van zichzelf volgens vastgelegde waarden die niet erg origineel zijn en een stereotype bedrijfstaal hanteren. De ervaring binnen het bedrijf, waar werknemers zich in bochten wringen door processen en een nieuwe, logge digitale bureaucratie, staat vaak ver af van de mooie Employer Branding campagnes.

Betekenis geven, een vertrouwensrelatie creëren, andere dan zakelijke of financiële doelstellingen vaststellen, werken aan de ecologische voetafdruk van het bedrijf, harmonieuze kaders creëren (werkplekken maar ook kaders voor telewerken) lijken fundamenteel, maar worden in de praktijk helaas genegeerd.

Het begrip van jongeren vergt bijzondere aandacht. Sommigen hebben een zeer slechte ervaring gehad met telewerken, in krappe ruimtes, in gedeelde accommodatie, met slecht aangepaste computerapparatuur, en zij verlangen terug naar kantoor en hun collega's. Anderen, met name in de technologiesector, streven naar digitaal nomadisme en willen overal werken, ook in het buitenland. Luisteren naar deze jonge werknemers is essentieel als het bedrijf een voortdurend verloop wil voorkomen.

Employer branding is nog steeds communicatie.

En communicatie is altijd beter gecombineerd met het werkwoord "zijn" dan met het werkwoord "lijken".


Useful links

Dit pagina delen