Van green washing naar green marketing

marketing - communicatie

Groene marketing is een marketingstrategie die erop gericht is milieuvriendelijke en duurzame producten of diensten te promoten. Deze benadering wordt steeds populairder bij bedrijven die de groeiende bezorgdheid van consumenten over milieukwesties willen aanpakken. Dit is de eerlijke definitie die Chat GPT ons geeft😉

Inspelend op het ecologische bewustzijn zijn veel bedrijven begonnen hun gevel opnieuw te schilderen of hun verpakking groen of blauw te kleuren, natuurlijk! Ook de ontelbare labels op dit gebied moeten voor geloofwaardigheid zorgen.

Marketing en communicatie hebben natuurlijk het groene ding opgepikt en met behulp van experten en consultants het verhaal verspreid.

De tegenstelling tussen consumentisme en ecologisch bewustzijn is moeilijk te overwinnen.

Een ecologisch geproduceerde yoghurt smaakt niet noodzakelijk beter dan een andere. 

Groene consumptie smaakt niet noodzakelijk beter, maar kan een algemeen gevoel van welzijn geven gezien de "ecologische" waarden. Bovendien zal de consument over het algemeen bereid zijn meer te betalen voor een milieuvriendelijk product.

HEADER heeft de gelegenheid gehad om aan enkele echte innovaties te werken door samenwerking met zijn klanten. Bijvoorbeeld de oprichting van een laboratorium voor waterstofonderzoek met Sibelga of de ontwikkeling van biopolymeren (volledig recycleerbare kunststof) met Futerro.

Wanneer de aanpak serieus is, zoals in de twee bovengenoemde voorbeelden, krijgt marketing een spannende dimensie, gebaseerd op werkelijk onderscheidende kenmerken en niet op "gevoelens" of percepties. Het dwingt ons ook om ons te verdiepen in het begrip van het rationele product dat moet worden gepositioneerd en gepromoot.

Marketing, of het nu groen is of niet, is nooit zo doeltreffend als in deze omstandigheden van het benadrukken van objectieve elementen. Laat maar horen: we horen graag van u!

Dit pagina delen