digitale transformatie

E-commerce

Een succesvolle
klantervaring
stimuleert de
verkoop

E-commerce

De ontwikkeling van e-commerce is een basisaanbod dat geïntegreerd is in de webtools van ESP: Enterprise Success Planner. Met de juiste basisfuncties, integreert de aanpak de klant-koper ervaring, de modulariteit van de tool, de zichtbaarheid via referencing en promotie-tools op het web.

Het belang van een op maat gemaakte e-commerce of market place tool is dat deze zich aanpast aan de business van het bedrijf en niet andersom.

e-commerce

Een succesvolle klantervaring stimuleert de verkoop:

  • Visuele presentatie van het product aangepast in video, 3D-visuals, multi-formats (dimensionering). De ontdekking, het begrip en de transparantie van de productkenmerken zijn bepalende factoren.
  • Prijsoverzicht, promotiecodes, groepsaankopen
  • Assortimenten, segmentering en taxonomie (verwante producten)
  • Gemakkelijk te begrijpen, meervoudige en klantgerichte verzendmethoden
  • Aangepaste betalingsmethoden tot en met financiering via leningen voor duurdere goederen of diensten
  • Het juiste aantal clics: niet te veel, niet te weinig.

De modulariteit van de platforms ten dienste van het beheer:

  • Koppeling naar API’s voor boekhouding of stockbeheer
  • Mogelijkheid om het beheer van activa te associëren (digital assets management): productsheets, volledige productinventaris. Rechtstreeks op het platform of via API.
  • Mogelijkheid om op maat gemaakte offertemodules en goedkeuringsprocedures te koppelen.
  • Segmenteren van klantniveaus, idealiter via een back-backed database die gedifferentieerde
  • betalingsvoorwaarden mogelijk maakt.
  • Het e-commerce platform als activiteitenondersteuning voor een verkoopteam gebruiken.
  • Het bedrijf in staat stellen te beschikken over rapportering en analyses die de verkoopstrategie in real time kunnen sturen.

De zichtbaarheid geïntegreerd in de ontwikkelingsstrategie:

SEO is complexer in e-commerce, vooral als de site meerdere categorieën presenteert. De oorspronkelijke strategie is van cruciaal belang:

  • SEO (Search Engine Optimization) per product en per categorie + mogelijke uitbreiding in SEA (Search Engine Ads)
  • Google's "commerce" tools integreren: Search & Shopping
  • In B2C de Facebook Catalog tool integreren om specifieke producten of groepen van producten te promoten die direct gelinkt zijn aan de catalogus van de site.

Het e-commerce webplatform is het centrale element, maar het succes ervan hangt af van de mate waarin rekening wordt gehouden met alle factoren die verder gaan dan de technische aspecten. Advies en aanbevelingen inzake verzending, betalingswijzen en vooral productassortimenten kunnen eveneens deel uitmaken van de opdracht.